FacebookTwitterLinked-In

 

Terug naar overzicht
Door: Ruud Hanou

Gebruik van humor in communicatie

Meer rendement uit je reclamebudget

Foto: Gebruik van humor in communicatie

In economisch goede tijden hebben professionals geld om te communiceren. In slechte tijden hebben ze dat geld niet, maar moeten ze wel.

Reclame is geen wetenschap en het is moeilijk garanties af te geven of investeringen in communicatie veel rendement opleveren. Toch zijn er markten waarin je wel naar buiten móet treden om jezelf te profileren. Voor bijvoorbeeld een gemiddelde coach of therapeut komt het werk niet aanwaaien.

Wat kun je als professional doen om de effectiviteit van een communicatie-uiting te vergroten? Het antwoord op deze vraag wordt al eeuwenlang toegepast in communicatie: humor.

Humor
Ik maak animatiefilmpjes en ik maak ze bijna uitsluitend met een dosis humor. Het streven om kijkers aan het lachen te maken maakt mijn werk leuk. Ik denk voortdurend: welk beeld verwacht de kijker nou niet bij deze tekst. Of: hoe kan ik deze scene sterk overdrijven of een onverwachte wending geven.

Dat humor mijn werk leuk maakt is weliswaar voor mij persoonlijk belangrijk. Veel belangrijker is dat zo'n 'truc' in een uiting voor mijn klant, de opdrachtgever iets oplevert. En dat doet humor, als je het goed toepast.

Aandacht
Communicatie begint (volgens de aloude AIDA-formule) met aandacht trekken. Hoe groter het publiek waar je de aandacht van trekt, des te groter de kans dat een of meer prospects het hele traject Attention, Interest, Desire, Action doorlopen en zelfs klant worden.  

Een filmpje dat je aan het lachen maakt trekt de aandacht.  Dus dat is al een enorm pluspunt. Voorwaarde is wel dat het voorproefje (de ‘thumbnail’ waarop je moet klikken om een filmpje op te starten) al tot voorpret en verwachtingen leidt. Zo’n plaatje is maar klein, dus het gaat om grote vormen die er ‘anders-dan-anders’ uitzien. Een groot hoofd op een klein lijfje trekt meer aandacht dan een gestalte met normale proporties.

Zelfspot
Zo’n ‘truc’ heeft nog een ander gunstig neveneffect. Zelfspot en relativerend vermogen kan snel tot een sympathieke indruk en vertrouwen leiden. En vertrouwen is in veel sectoren de basis om iemand een opdracht te gunnen.

Bereik en betrokkenheid
Humor leidt ook tot groter bereik. Vooral via social media zullen enthousiaste kijkers anderen over jouw grappige filmpje tippen.

En heeft het filmpje een kop en een  staart? Dan helpt humor uitstekend om kijkers betrokken te maken en hen het hele verhaal te laten absorberen. En onthouden.

Juiste stemming
Last but not least: humor laat de kijker zich goed voelen en ontspannen. Die state-of-(body and) mind maakt het een eitje om ze te verleiden contact op te nemen. 

Humor kan veel. De rest moet u zelf doen.

Voor inspiratie kunt u kijken bij businessssprookjes op mijn website ruudhanou.com

Ruud Hanou
Leiden
Ruud Hanou Communicatie
Terug naar overzicht